Thursday, August 14, 2014

Second post surgery and review.

8/8/2014
Aku pergi scan buat kali ke-2 lepas surgery. Same place, ANOC, Bangsar. Kenapa ANOC? Tak Gleneagles saje? Kan buat surgery kat san? Yang first post surgery scan pun buat kat sini. Ala, yang aku pengsan tu masa nak buat branula. Maybe aku lupa nak cerita kot. Roughly, aku pitam sampai diorang nak postpone the scan. Tapi mana boleh. Sape nak hantar aku pulak? Darling bf will be back to Singapore soon. Scan tu masa February hari tu. Lagi pun, aku pernah call both places masa sebelum scan tu. Saje nak tanya harga. Yang dekat ANOC lagi murah dalam RM300 dari buat kat Gleneagles. ANOC dalam RM1500 je. Kalau Gleneagles nak dekat RM2k termasuk lain-lain charge seperti registration etc.. Gilo mahal. Jadi, kita pergi la buat dekat tempat yang murah. Janji boleh scan. Ye dak?

So on the surgery day itself, aku bangun lewat sikit dari plan. Tak terjaga. Mana taknya, malam tu aku tak boleh tido! Nak dekat kul 1 pagi baru lelap kot. Aku takut. Ape la result yang bakal keluar. Ok ke tak? Kalau tak ok macam mana? Nak kena treatment lagi. Sape nak bayar? Bukan ratus-ratus. Makan ribu jugak tu. Tu tak termasuk lagi keswan dari treatment. Tak sanggup oii..

So, yang dah memang lambat bangun kan, aku pun take my own sweet time nak bersiap. Dalam kepala dah set, jangan pengsan, jangan pengsan. Buat malu je lagi nanti kalau pengsan buat kali ke-2. Hahahaha... So dah bersiap, pergi pick up darling. Masa tu dah nk dekat kul 8 dah. Plan nya kul 745am kuar rumah. Drive la kitorang ke ANOC, Bangsar. Dia dekat dengan BSC. Office building yang belakang BSC. Parking dekat bawah BSC. Kan orang nak g keje pagi tu. Nak lalu pulak Mid Valley. Memang jem la kan. Aku yang memang dah cuak makin cuak takut sampai lambat. Kang nanti diorang postpone lagi kan susah. So, sampai cukup-cukup 950am. Jalan dengan gayanya ke Level 2. Siap pakai heels lagi. Lepas register semua, mintak diorang tukar alamat, jadi alamat KL. Before ni alamat Mersing. Ape-ape senang nanti diorang nak send documents. Tak la delay kalau hantar p Mersing dulu.

Dah register, aku tunggu kejap. Then baru diorang panggil ke Imaging Room. Macam biasa, kena tukar uniform dulu. Ada dapat temporary personal locker nak letak belongings. Then insert branula. Bila dah ready, diorang akan ushered masuk scanning room. Masuk-masuk je dah ada stool. Boleh letak kunci locker&spectacles kalau ada. Ha, jangan bawak masuk ape-ape hand held device; hp ke tablet ke. Rosak nanti. Diorang pakai strong magnetic field. 15 minutes pertama scan without contrast. Contrast ni sejenis ubat yang diorang akan masuk kan untuk dapat clearer image. Sebab tu diorang kena buat branula. Nanti contrast diorang inject ikut branula. Selesai 15 minit, diorang akan ‘keluar’kan kita dari terowong. Inject contrast and masuk lagi for 10 minutes. Macam aku kan MRI Brain. Kepala memang tak boleh gerak lah. Siap pakai helmet macam pemain rugby, strap lagi. Then pakai head phone nak bagi kurang bunyi bising. Dalam tu memang bising masa machine tengah operate.

Selesai scan, salin baju balik semula. Tunggu sekejap untuk payment. Akan dapat scan images on the spot. Payment adalah RM1500. Boleh pakai credit card. Sign semua, siap.

Masa aku hari tu Dr. Chee suruh jumpa right after scan dekat Gleneagles. So bergegas la kami ke GKL. Parking jauh sangat. Ramai betul orang sakit! Sampai suite Dr. Chee, ramainya orang! Lama ok tunggu. Ada la dalam 1 jam setengah. And Dr. Chee being so nice. Jumpa aku sebelum dia lunch break.Kalau tak, lagi lama la kau tunggu. Dari pagi dah ni.  Masa dia review result, dia puas hati dengan progress aku. Test jalan catwalk, better than before. Test lain pun pass. So no more medicine prescribes. Yahoo! Just finish whatever left. Ada la dalam 2 minggu nak bagi abes. Tapi....aku lupa nak tanya Dr. Chee. What kind/level of activities allowed. Kan dah naik berat sampai 10 kg katanyaaa..Kena la back into shape balik kan? Since semua result positive. Aku asyik senyum je. Takda la risau lagi. Bayar consultation fee RM105. Next appointment lagi 6 bulan, February 2015. Ya Allah, syukur sangat. I am another step closer to be a brain tumor survivor. InsyaAllah, I can do this!



No comments: