Sunday, January 12, 2014

Sedih, tapi ape aku boleh buat?

Tengah aku baca-baca pasal type of tumor aku tu, aku rasa nak memulis. Rasa tu datang membuak2, macam xblh nak tahan2 da. Ala, sekali sakit perot pon datang sekali? Ape ni?.. Orang nak tulis laaa..

Ape yang aku bakal tulis adalah pengalaman aku sebagai pesakit tumor. Yang selalu orang kaitkan jangka hayatnya tak lama. Depending on the type of tumor. Either cancerous or non cancerous.

Aku sekarang cuti-MC dari dr dekat sebulan lebih da. Ape je yang mampu aku buat? Hari2 kerja aku, makan-tido-berak-tgk tv-online. Kalau ada extra sikit pun aku g berjalan kat playground bawah rumah. Dapat seround dua pun jadilah. Aku sekarang raa macam useless sangat. Satu ape pun ak tak boleh buat, tu pon aku kuatkan hati basuh pinggan sikit2,masak yg simple2. Lipat baju, smpn baju tu mmg boleh buat sebab duduk je kan.

Ramai tanya aku ok ke? Mesti la ok tapi orang tau ke dalam sengihan aku ni ada duka? Dalam senyuman ada lara? Bagi aku hidup macam kurang sikit bermakna bila aku tau aku sakit ni. Yang aku fikir adalah parents,adik2 dgn partner. Aku paling tua tak kawen lg. so, komitmen untuk keluarga tu banyak sikit. Kalau orang lain sedih tengok keadaan aku, aku lagi sedih. Yang nak kena tanggung semua ni aku. Aku tak mintak banyak pun dari orang sekeliling aku, just treat me like normal, macam aku tak sakit. Tau tak tempat dopter kopak tu ada rasa sengal2 sikit? Korang tak rasa semua tu. Yang korang tengok, aku ok,senyum je. Tak kan aku nak menanges? Selagi mana aku mampu tanggung rasa tu, aku tanggung. Abes2 pun ak cakap penat, nak tido, nak rehat. Orang kat sekeliling aku belum cukup sensitif dengan perubahan2 kecil yang aku cuba sampaikan secara halus, tanpa menyinggung perasaan orang lain.

Tu belum lagi yang komplen cakap aku makin 'sihat'. Nak buat macam mana, dah aku kena telan dadah, 3kali sehari. Mau tak gemuk? Cuba bagi aku kata semangat sikit? Ni tau nak komplen je. Sape nak badan naik mendadak? Yes, before aku boleh la terkinja2,g sana sini. Swimming, jogging. Ni nak jalan pun susah, ko budget aku boleh aktif balik? Kurang2 aku target setahun dua aku berehat dari aktif. Pastu baru aku yakin nak aktif. Mungkin niat kau nak bgtau yang aku da gemuk, tapi kalau setiap kali nampak muka aku, itu je yang kau luahkan, sesape pun naik angin.

Lagi satu pasal insurans claim. Sebok semua orang nak tolong aku pikir jat mana patut aku salurkan duit tu. Come on la, duit tu belum tentu dapat lagi, dah macam2 rencananya. Nampak macam semua pun mata duitan. Semua pun lagi kisahkan duit tu dari aku? Sedih much? Aku buat tak tau je. Tapi hati menangis, sape yang tau?

Ishk, sebab tu aku cakap aku dah penat jadi positif, jadi kuat. Kalau orang kat keliling aku nak teruskan jugak macam ni, nanti kalau gunung berapi ni meletop, baru korang rasa. HAHAHA...mungkin selama ni orang ingat aku ni tak kisah. Orang nak buat ape semua aku terima. Kena letak barrier la nampaknya.. Sedih.. ;(

No comments: