Wednesday, December 10, 2014

Anniversary surgery yang pertama

Hari ni genap setahun surgery. Sekejap je rasa, dah setahun. Kalau tahun lepas, time ni aku atas katil hospital, dalam operation theatre. Serah diri dekat Dr. Chee untuk buat yang terbaik. Keluarga besar tengah berdebar tunggu dekat luar. Berjaya ke tidak, ada complications ke tidak. Aku kat dalam memang tak tau ape lah. Was on anesthetics.

Keluar dari OP pon dah nak Maghrib. Lama sangat diorang tunggu. Dr. Chee cakap dalam kul 4-5pm siap. Tapi ni dah petang sangat tak keluar lagi.  Sampai abah gi masuk sendiri kat dalam. Nak tau kenapa aku lama sangat. Macam man dia lepas masuk ke dalam, jangan ditanya. Hahaha.. tapi lepas dia keluar (aku syak nurse sedar dah ada bukan staff hospital kat dalam) dia senyum je. Cakap, “kakak dah selamat dah”. Ni Najwa la yang cerita. Semua pon pelik macam mana dia tau? Hahaha..abah..abah..

Kak Lia ada cakap yang Dr. Chee ada bagitau kemungkinan yang aku tak kan kenal orang bila buka mata nanti. Maybe tu among the complication nya kot. Tapi Alhamdulillah, aku kenal je semua orang yang masuk dalam bilik ICU lawat. Orang pertama yang aku nampak masa buka mata Ken. Masa tu dia masuk dengan Aunt Bee. Masa nak buka mata tu aku dengar ada orang panggil nama aku. Tu Dr. Lim rasanya, pakar bius.  Lepas Ken keluar, ibu, abah, Najwa masuk. Patut 2 orang je. Ni sampai 3 orang masuk. Kot Dr. nak cakap ape2 kurang-kurang ada Najwa boleh la faham kalau Dr. cakap English. Dr. Chee pun bukan nak fasih sangat Bahasa Melayu.

Masa sedar tu, dahaga sangat. Aku mintak air. In fact, sape je masuk aku mintak air. Pastu muntah. Yelah, minum banyak, padahal nurse da cakap minum sikit-sikit. Aku yang degil, takut nanti tak boleh da nak minum. Hahaha. Buruk perangai. Masa ni aku takut sangat nak gerak kepala. Takut otak terkeluar. Drama kan? Kan Dr. belah kepala. So memang takut la. Pastu ada wire kat kepala, nak move memang susah sikit.

Sepanjang lepas aku sedar tu sampai abes waktu melawat, memang tak putus orang datang. Semua take turn masuk. Happy sangat. Masa ni rasa sedih pun ada. Tak boleh nak buat ape. Yelah, semalamnya, aku still jalan-jalan, gelak-gelak. Hari ni tak boleh buat ape. Bed ridden. Semua pun orang buat. Mandi pakai lap-lap ngan tissue je. Tu pun nurse buat. Kat tangan ad drip kan. So nak salin baju ape semua diorang yang buat.

2 malam dekat ICU. Sempat la muntah beberapa kali. Ada sekali tu muntah banyak sangat. Sampai nurse kena tukar baju. Hari ke-2 tu da rasa lapar. Aku mintak bubur. Nurse suap penuh satu sudu. Tak dan lama aku muntah balik. Lepas tu ken masuk. Dial ah yang tolong suap, dapat la 3 kali, hujung sudu. Tu pun aku dah happy. Da boleh makan, even sikit. Dr. Lim buat lawak, kurus la awak macma ni kalau tak makan. Memang kurus time takda selera je Dr. Lepas tu, ada selera sampai la ni, dah 12kg naik!

Hari ke-3 dah boleh pindah ward biasa. Masa ni ambik single executive-RM330, masih within the insurance limit(RM350). Selesa sikit, ada pull out bed. Diorang tak la tido atas lantai macam masa mula-mula check-in. Masa tu tak sure berapa limit, so amek bilik single biasa je. Kesian ibu abah kena tido kat lantai. Malam tu Fattah& Syazwan datang, hantar toto. Bantal pakai bag je. Masa ni memang fully on the bed. Pakai catheter. Panas nya rasa sebab tak mandi. Kejap-kejap nurse datang buang urine sebab kejap je dah penuh. Aku kuat minum air.

Hari ke-5 kalau tak silap nurse cabut catheter. Means aku dah boleh turun katil. Dah boleh mandi. Tapi aku tak boleh jalan. Kena papah g toilet & mesti ada orang yang tunggu. Masa ni rasa useless sangat. Semua benda orang nak kena tolong. Kan kuat minum air. Banyak kali la g toilet. Masa first time dapat mandi, bahagianyaaa.. dapat sabun semua. Nikmat rasa. Yelah dab ape hari tak mandi. Dengan rambut sanggol macam orang beranak. Hahaha..


Ok nak balik dah, nanti sambung cerita lagi

No comments: